همه چیز درباره آی یو دی IUD

آی یو دیمعرفی آی یودی و درباره آی یو دی :

آی یو دی كاپرتی (TCu 380 A) یك وسیله كوچك حاوی مس است كه در داخل رحم كار گذاشته شده و تا ده سال از بارداری پیشگیری می كند .

مکانیسم عمل آی. یو.دی به این صورت است : ایجاد التهاب در حفره رحم و صدمه به اسپرم .اختلال در حركات لوله های رحمی و جلوگیری از انتقال اسپرم و رسیدن آن به تخمك .اثربخشی آی یودی TCu A380 حدود ۹۹٫۲ درصد است .آی یو دی از وسایل  پیشگیری از بارداری داخل رحمی می باشد. آی یو دی وسیله ای است پلاستیكی به شكلهای مختلف كه داخل رحم یك خانم قرار داده می شود و حضور آن باعث می شود تا بارور شدن تخمك صورت نگیرد . همچنین از جایگزینی سلول تخم در صورت بارور شدن تخمك نیز جلوگیری می نماید. شایعترین فرم آی یو دی فرم T شكل آن می باشد كه با پوششی از مس پوشیده شده است و به آی یو دی مسي مشهور است.
همچنین فرم دیگری دارد به نام ترشحی كه دارای هورمون پروژسترون بوده و با ترشح هورمونی مانع از بارور شدن تخمك می گردد. این نوع آی یو دی میزان و مدت خونریزی قاعدگی را كاهش می دهد و دیسمنوره یادرد حین قاعدگی را نیز كم می كند .

مزایای استفاده از آی.یو.دی

  • اثربخشی بالا
  • قابلیت برگشت باروری بلافاصله پس از خروج آی. یو.دی
  • طولانی مدت بودن اثر پیشگیری از بارداری ) ۰۳ سال (
  •  نیاز نداشتن به یادآوری روزانه
  •  عدم تاثیر بر شیردهی
  •  نداشتن آثار و عوارض هورمونی ,
  •  قابل استفاده در اوایل دوران یائسگی
  •  عدم تداخل با تماس جنسي
  •  تداخل نداشتن با مصرف داروه ا

آی یو دیمعایب استفاده از آی.یو.دی

  •  لزوم كارگذاری و خروج توسط پزشك، فرد دوره دیده
  •  خروج خودبخودی آی.یو.دی
  •  عدم پیشگیری از انتقال بیماری های منتقله از راه تماس جنسی
  •  لزوم معاینه دوره ای

آی یودی میل جنسی را کم می کند؟

در میان مردم این باور وجود دارد كه آی یودی دستگاه تناسلی را زخم كرده و باعث بروز نارضایتی در روابط زناشویی می شود؛ در حالی كه آی یودی داخل رحم گذاشته می شود و نخ آن داخل واژن )مهبل( قرار می گیرد . اندازه نخ آی یو دی هنگام كارگذاری كوتاه شده و نخ در اثر تماس با ترشحات واژن، نرم می شود. بنابراین با توجه به اینكه مقاربت از طریق كانال واژن )مهبل ) صورت می گیرد، تنها ممكن است دستگاه تناسلی مرد با آن تماس پیدا كند كه این تماس باعث ایجاد زخم یا ناراحتی همسر نمی شود .
آی یودی داخل رحم كار گذاشته می شود و با توجه به شكل رحم و كانال مقاربت، هیچ تماسی با آلت تناسلي مرد ندارد و به هیچ وجه نمی تواند سبب بروز مشكل هنگام رابطه زناشویی شود . امكان فشار به آی یودی از داخل كانال واژن یا خارج از بدن وجود ندارد . بعضی ها می گویند آی یودی باعث كاهش میل جنسي می شود و در روابط زناشویی اختلال به وجود می آورد اما این باور هم غلط است. استفاده از آی یودی یك روش بسیار موثر و مطمئن پیشگیری از بارداری است. به دلیل از بین رفتن نگرانی بارداری ناخواسته، آی یودی نه تنها میل جنسی را كاهش نمی دهد بلكه ممكن است سبب افزایش آن نیز بشود .
به عنوان توصیه آخر نیز باید بگویم كه بهتر است زوج با هم برای مشاوره و دیدن این وسیله قبل از كارگذاری به مراكز بهداشتی، درمانی مراجعه كنند تا هرگونه شك و شبهه آنها در این مورد برطرف شود

آیا خانم هایی که سزارین شده اند می توانند آی یو دی بگذارند یا نه؟

باید بگویم نوع زایمان هیچ ربطی به گذاشتن آی یو دی ندارد. با گذشت شش هفته از سزارین، رحم آمادگی لازم را برای كارگذاری آی یو دی پیدا می كند .

آیا افرادی که آی یو دی دارند می توانند دارو مصرف کنند؟

كارگذاری آی یو دی تداخلی با مصرف دارو ندارد. در واقع مصرف داروها روی عملکرد آی یو دی تاثیری ندارد و در صورت نیاز و با تجویز پزشك می توان از داروهای لازم استفاده نمود .

آیا آی یو دی (IUD) ممکن است در بدن حرکت کرده و به قسمت های بالایی شکم، معده و قلب کشیده شود؟

خیر. آی یو دی وسیله متحركی نیست كه بتواند حركت كند و معمولا در جای خود باقی می ماند. از طرف دیگر مسیری در رحم برای حركت آی یو دی به سمت بالا وجود ندارد. تنها امكان جابه جایي آی یودی به طرف پایین و داخل واژن است كه خطری برای سلامت فرد ندارد .

آیا آی یو دی باعث عفونت رحم و در نتیجه چسبندگی و خشکی رحم می شود؟

خیر. آی یو دی باعث ایجاد عفونت در دستگاه تناسلي زنان نمی شود، بنابراین مشكلات چسبندگی، خشكی رحم و بیماری های زنانگی را به وجود نمی آورد. با توجه به این كه تا مدتی پس از گذاشتن آی یو دی، ترشحات طبیعی دهانه رحم كمی زیاد می شود، با رعایت نكات بهداشتی باید از عفونی شدن آن جلوگیری كرد .

آی یو دیآیا آی یو دی باعث به وجود آمدن دردهایی مانند درد کمر، درد هنگام خون ریزی ماهیانه، درد زیر شکم، ساق پا، ران، استخوان و دیسک کمر می شود؟

خیر. آی یو دی اندازه كوچكی دارد و فشاری به هیچ ناحیه ای از بدن مانند استخوان، ساق پا، ران و كمر وارد نمی كند. ممكن است طی دو تا سه ماه اول پس از گذاشتن آی یو دی، درد كمی در ناحیه كمر، زیر شكم و هنگام قاعدگی ایجاد شود كه در صورت نیاز با مسكن های معمولی برطرف خواهد شد .

آیا آی یو دی باعث لکه بینی و نامنظم شدن قاعدگی می شود و با زیاد کردن مقدار خون ریزی، کم خونی به وجود می آورد؟

آی یو دی در بعضی از افراد ممكن است باعث افزایش میزان خون ریزی عادت ماهیانه و لکه بیني شود كه این مشكل معمولا طی دو تا سه ماه بعد از گذاشتن آی یو دی برطرف می شود . برای برطرف كردن لكه بینی ناشی از آی یو دی، نیازی به خوردن قرص های خوراكی پیشگیری از بارداری نیست. كم خونی هم در افرادی دیده می شود كه با گذاشتن آی یو دی دچار خون ریزی شدید می گردند. مشكل كم خونی در معاینه های دوره ای آی یو دی بررسی می شود و اگر وجود داشته باشد با قرص آهن به راحتی قابل درمان است .

آی یو دی باعث ایجاد مشکلات رحمی مانند افتادگی رحم و کوچک شدن اندازه رحم می شود؟

خیر. آی یو دی با توجه به اندازه و نحوه اثر و جنس آن نمی تواند باعث افتادگي رحم و یا تغییرات اندازه رحم شود. عوامل اصلی افتادگی رحم تعداد زیاد بارداری ها، زایمان های سخت و … است .

آی یو دی باعث به وجود آمدن سرطان رحم می شود؟

خیر. عفونت های درمان نشده و مسایل ژنتیكی از عوامل بروز سرطان رحم هستند و آی یو دی احتمال به وجود آمدن سرطان های رحم و دهانه رحم را كاهش می دهد

پاسخی بگذارید