آشنائی با طب سوزنی و انواع آن و سوالات شما

کلینیک طب سنتی دکتر مهسا سلیمی

آشنائی با طب سوزنی و انواع آن.

طب سوزنی ،طبی کهن، بر گرفته شده از طب سنتی چین می باشد, که بیش از چند هزار سال قدمت دارد.   هر چند که این طب  در تولدش یک طب سنتی بوده است؛ ولی با گذشت زمان و تحقیقات گسترده به یک طب نوین با پایه های علمی دانشگاهی تبدیل شده است.حرکت طب سوزنی از طیف سنتی به نوین, سبب پیدایش طب سوزنی غربی  شده است.  بانک اطلاعاتیMedline  که یک منبع پزشکی بسیار معتبر در دنیای پزشکی می باشد، بیش از چهارده هزار مقاله ثبت شده در مورد   طب سوزنی را درخود جای داده است، که این   خود بیانگر  گسترش تحقیقات پزشکی در مورد طب سوزنی می باشد .از آنچه گفته شد می توان نتیجه گرفت که در حال حاضر دو نوع طب سوزنی در حال گسترش اند ؛

طب سوزنی در تبریز

۱٫ طب سوزنی سنتی, که با دیدی فلسفی و سنتی, برگرفته شده از طب سنتی چین به انسان نگاه می کند وبیش از چند هزار سال قدمت دارد .

۲٫ طب سوزنی نوین یا غربی (پزشکی) که بر پایه تحقیقات انجام شده استوار است وبیش از چند ده قدمت ندارد .

البته لازم به ذکر است که هر کدام از این شاخه ها (سنتی یا غربی)نقاط قوت وضعفی نسبت به  یک دیگر دارند ، ولی وجود یکی نفی کننده دیگری نباید باشد ،از آنجا که هرکدام رهگشای دیگری در بهتر فهمیدن طب سوزنی می باشند .

تقسیم بندی طب سوزنی در تبریز

طب سوزنی را می توان بادیدگاه های مختلفی تقسیم بندی کرد

-۱-تقسیم بندی تاریخی وعلمی

۱-طب سوزنی سنتی

۲-طب سوزنی غربی ( نوین یا پزشکی)

۲-تقسیم بندی بر اساس بکار گیری موضعی از بدن یا کل بدن.
طب سوزنی کلی :Macro-acupuncture

در این نوع از طب سوزنی، متخصص طب سوزنی از کل بدن برای تشخیص و درمان استفاده میکند .مثلا  جهت تشخیص؛ از معاینه بدن ، زبان ؛چشم و گرفتن نبض استفاده میکند و بعد از تشخیص, سو زنهای ریز کوچکی را به نقاط مختلفی از بدن می زند .
طب سوزنی جزئی Micro-acupuncture

در این روش, یک قسمت از بدن بعنوان نماینده ای از کل بدن در نظر گرفته می شود, و از آن قسمت جهت تشخیص و درمان کل بدن استفاده می گردد , مثلأ

۱-طب سوزنی دست وپا ،

۲-طب سوزنی بینی ،

۳-طب سوزنی گوش ،

۴-طب سوزنی چشم ،

متخصص طب سوزنی گوش برای تشخیص ودرمان بیماری , اول قسمت لاله گوش را معاینه نموده و بعد سو زنهای را به گوش بیمار  می  زند ,که سبب درمان بیمار می گردد .هر چند که این نوع طب (طب سوزنی گوش)  روی قسمتی از بدن انجام میگیرد , ولی تأثیرات آن می تواند بسیار گسترده و سریع باشد . طب سوزنی گوش نقش بسیار بسزائی در تشخیص و درمان بیمار یهای پیشرفته در دنیای علمی امروز پیدا کرده است , تا  انجا که به صورت یک تخصص در آمده است. شروع کنترل درد در طب سوزنی  گوش از ۳۰ ثانیه تا ۶ ساعت حدث زده شده است. این سرعت بالا توجه متخصصین درد را به خود جلب کرده است

طب سوزنی در چه نوع بیماریهایی کمک کننده است؟

طب سوزنی در سال ۱۹۷۹طی نشست سازمان بهداشت  جهانی، در پکن، مورد تأئید آن سازمان قرار گرفت و لیستی از بیماریهای که در درمان آنها میتوان از طب سوزنی استفاده کرد در اختیار دنیا قرار داده شد که به شرح زیر میباشد .

سازمان بهداشت جهانی ۱۹۷۹

گوارش :یبوست، درد شکم،اسهال ،بد هضمی (سوء هاضمه )

اعصاب  و روان :اضطراب ،افسردگی ،عصبیت ، نور وسز،کم کردن نگرانی و اضطراب .

گوش و حلق و بینی و چشم : آب مروارید،ضعف چشم،دندان درد ،التهاب لثه ( عفونت لثه ) ،وز وز گوش.

زنان :علائم قبل از قاعدگی زنان ،یائسگی ( علائم ) ،نا زائی.

ماهیچه و مفاصل : آرتروز،کمر درد،گردن درد ،درد ماهیچه ،ضعف ماهیچه ،گرفتگی عضله .

نورولوژی :،سر درد، میگرن ،بیماری های عصب  مثانه ،پارکینسون ،دردهای بعد از عمل ،فلج های مغزی ،سیا تیک.

دستگاه تنفسی :آسم ،برونشیت ،سرما خوردگی ،سینوزیت ،ترک سیگار، گلودرد .

بیماریهای  مختلف: کنترل اعتیاد ،کمک به ورزشکاران ، تنظیم فشار خون ،خستگی زیاد ، تعدیل سیستم ایمنی.

طب سوزنی درچه بیماریهای می تواند نتایج  خوبی به دنبال داشته باشد؟

چاقی .

میگرن و سردرد.

درد عصب سه قلو صورت.

درد گردن -آرتروز گردن.

درد کتف ( کتف منجمد).

درد مچ دست  و دست.

درد کمر و آرتروز  کمر

سیا تیک

درد زانو(آرتروز ).

درد مچ پا .

خار پاشنه .

در برخي از بيماريها طب سوزني فقط جنبه كمكي داشته و نبايد بعنوان تنها روش درمان بكار گرفته شود.

در هنگام طب سوزني نبايد داروهاي بيمار  بدون مشاوره با پزشك قطع گردد.

طب سوزنی چگونه  کار میکند  ؟

طبق فلسفه طب سوزنی ، برروی بدن مسیرها یا کانالهای حرکت انرژی وجود دارد و هر گاه حرکت انرژی در این کانالها مختل شود, بیماری حاصل میگردد . با تحريك  نقاط  طب سوزنی , حرکت انرژی در کانالها تصحیح شده و سیستم ترمیم کننده بدن فعال می گردد.  این کانالها , نه تنها با یکدیگر بلکه با ارگانهای  درون بدن ( کلیه و کبد ، ریه و غیره )  در ارتباط میباشند , تحريك اين نقاط میتواند  متابوليسم ارگانهای درون را تحت تاثير قرار داده  و بهبودي را سبب شود . سالانه تحقيقات بسيار گسترده اي بر روي طب سوزني انجام ميگيرد ، گسترش تحقيقات سبب شده است كه طب سوزني از جنبه سنتي خود خارج  و شكل نويني را بخود بگيرد ..مطالعات نشانگر آن هستند  كه طب سوزني با تحريك عصبهاي محيطي و مركزي   سبب ترشح هورمونهاي از قبيل endorphin, enkephalin Dynorphin  .و غيره …..  ميگردد. هورمونهاي ترشح شده با مكانيسمهاي مختلفي   سبب تسكين درد ، تحريك سيستم ايمني ،  بهبود خون رساني به عضو بيمار و برخي از مكانيسمهايي كه هنوز شناخته نشده است  ترميم بدن  را سبب  ميگردند.

آیا  طب سوزنی دردناک بوده و استفاده از سوزن  الزاميست ؟

بیشتر بیماران ، طب سوزنی را با تزریقات مقایسه می کنند , وبه همين دليل  با ترس و نگرانی زیادی مواجه می شوند . ولی لازم به ذکر است که سوزن ها بسیار باریک  و صیقلی بوده  تا بيمار دردي حس نكند و اگر دردی ایجاد شود معمولا در حد یک پشه گزیدگی  می باشد.

طب سوزني بي درد  چیست؟

در بيماران با  ترس از سوزن ،اطفال  وبيماران  داراي اختلالات انعقادی میتوان از روشهاي طب سوزني بي درد  همچون طب فشاري ، لیزرها كم توان  ، الکترواکوپانکچر ، الکترو مغناطیسی  استفاده نمود و به نتایج مشابه اي دست يافت

برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت دکتر مهسا سلیمی مراجعه نمایید http://drmahsasalimi.com