آندوسکوپی معده چیست و چه شرایطی دارد؟

آندوسکوپی یک روش مشاهده و بررسی درون بدن با استفاده از وسیله ای به نام آندوسکوپ می باشد.

یک آندوسکوپ لوله ای بلند، نازک و انعطاف پذیر است که یک منبع نور و دوربین در انتهای آن قرار دارد. تصاویری که از داخل بدن گرفته می شود روی یک صفحه نمایش مشاهده و بررسی می گردد.

آندوسکوپی از طریق ورود آندوسکوپ ها به یکی از دهانه های طبیعی انجام می شود، مثلا ممکن است از دهان وارد شده  و از حلق به پایین برود و یا آنکه آندوسکوپ را از مجراهای پایین وارد بدن کرد.

از میان یک برش کوچک روی پوست در انجام جراحی لاپاراسکوپی نیز می شود یک آندوسکوپ را وارد بدن کرد.

آیا آندوسکوپی خطر دارد؟

• آندوسکوپی یک روش بی خطر است و خطر عوارض جدی در آن بسیار کم است. عوارض احتمالی بدین ترتیب هستند:
  • عفونت در بخشی از بدن که از آندوسکوپ برای معاینه استفاده شده است – برای درمان این عارضه احتمالا به آنتی بیوتیک نیاز است.
  • سوراخ یا پاره شدن یک اندام، یا خونریزی بیش از حد – شاید برای ترمیم آسیب به بافت یا اندام به جراحی نیاز باشد؛ برخی اوقات به انتقال خون نیاز است.

مصرف آرام بخش

مصرف معمولا آرام بخش بی خطر است، اما به ندرت عوارضی به همراه دارد که شامل این موارد است:

• احساس بیماری و یا بیمار شدن
  • احساس سوزش در محل تزریق
  • بزاق دهان، یا به ندرت، تکه هایی از غذا وارد ریه ها شده و ایجاد عفونت می کنند (پنومونی یا ذات الریه)
  • ضربان قلب نامنظم یا فشارخون پایین
  • مشکلات تنفسی

چه زمانی به کمک پزشکی نیاز است؟

به هرگونه علامت عفونت در ناحیه ای که آندوسکوپ وارد شده توجه نمایید. این علامت ها شامل این مواردند:

• قرمزی، درد یا تورم
  • ترشح مایعات یا چرک
  • درجه حرارت بالا (تب) ۳۸ درجه سانتی گراد یا بالاتر

در صورتی که علائم زیر را مشاهده کردید با نزدیکترین مرکز اورژانس یا پزشک خود تماس بگیرید و اقدامات فوری انجام دهید:

مدفوع مشکی یا خیلی تیره رنگ

• درد شدید و مداوم شکم
  • استفراغ خونی
  • درد قفسه سینه

انواع آندوسکوپی ها

آندوسکوپی ها برای بسیاری از قسمت‌های بدن ساخته شده اند. هر کدام از آنها بسته به محلی در بدن که برای بررسی آن طراحی شده اند، نام خاص خود را دارند.

• برونکوسکوپی : برای بررسی ریه در نای وارد می شود.
  • کولونوسکوپی : برای بررسی کولون از طریق مقعد وارد می شود.
  • گاستروسکوپی : برای بررسی معده از طریق مری وارد می شود.
  • دئودنوسکوپی : برای بررسی و انجام رویه هایی به نام کلانژیوگرافی آندوسکوپیک عقب‌گرد یا ای‌آرسی‌پی (ERCP)، آندوسکوپی مجاری صفراوی و مجرای پانکراس از طریق معده وارد اثناعشر می‌شود.
  • هیستروسکوپی : برای بررسی رحم از دهانه رحم وارد بدن می شود.
  • سیستوسکوپی و یورتروسکوپی : برای بررسی مثانه و میزنای ها از طریق مثانه و میزنای وارد بدن می شود.

آندوسکوپی درمانی

برای انجام انواع خاصی از جراحی می توان آندوسکوپ های تغییریافته را به کار برده و ابزار جراحی را به آنها متصل و یا از میان آنها عبور داد.

برای مثال از آندوسکوپی در این موارد استفاده می شود:

• برداشتن سنگ کیسه صفرا، سنگ مثانه یا سنگ کلیه – روشی که برای برداشتن سنگ کیسه صفرا به کار می رود با عنوان آندوسکوپی رتروگراد (کلانژیوپانکراتوگرافی) شناخته می شود.
  • ترمیم مفاصل آسیب دیده داخلی (آرتروسکوپی)
  • درمان زخم معده در حال خونریزی
  • قرار دادن استنت در ناحیه ایی که باریک یا مسدود شده
  • بستن و مهروموم لوله های فالوپ – تکنیکی که در عقیم سازی زنان استفاده می شود
  • خارج کردن تومورهای کوچک از ریه ها یا دستگاه گوارش
  • از بین بردن فیبروم ها که ضایعاتی غیرسرطانی هستند و داخل رحم ایجاد می شوند
  • جراحی لاپاراسکوپی

لاپاراسکوپی نوعی آندوسکوپی است که جراحان از آن به عنوان یک وسیله دیداری برای انجام جراحی سوراخ کلید (همان عمل لاپاراسکوپی) استفاده می کنند.

در عمل لاپاراسکوپی فقط برش های کوچکی ایجاد می شود که به معنای درد کمتر بعد از عمل و بهبودی سریع تر است.

برای انجام آندوسکوپی در یکی از بهترین کلینیک های گوارش در تهران با کلینیک تخصصی و فوق تخصصی دکتر فرشاد خسروی در غرب تهران تماس بگیرید.

شماره تماس‌های کلینیک برای دریافت نوبت: ۰۲۱۸۸۰۷۳۱۳۶ / ۰۹۳۳۷۸۳۶۸۲۰