معرفی روشهای پاکسازی بدن از فضولات کهنه در طب اسلامی سنتی

۱= گرسنگی کشیدن :
امام علی علیه السلام می فرمایند: « گرسنگی کشیدن، سودمندترین درمان است» .

برخلاف فرهنگ و باور عامه مردم که از گرسنگی وحشت دارند تا جایی که حتی در سحرهای ماه مبارک رمضان نیز پرخوری می کنند تا مبادا در طول روز گرسنه شوند، در طب اسلامی توصیه به تحمل گرسنگی و تاثیر آن در سلامت بدن شده است.

۲= حجامت:
در روایتی از پیامبر صلی الله علیه و آله نقل شده که فرمودند: « آنقدر جبرئیل مرا به انجام حجامت سفارش کرد که فکر کردم واجب است»

۳= فصد عروق ( تخلیه عروق از خون کثیف و مزمن ) یا استفراغ کلی

۴= تجویز مسهل گیاهی و روغنی :
امام معصوم علیه السلام میفرماید : آن کس که می خواهد مثانه اش آسیب نبیند، ادرار خود را نگه ندارد هر چند سوار جنبنده ای بوده باشد.

معرفی روشهای پاکسازی بدن از فضولات کهنه در طب اسلامی سنتی

۵= قی کردن 
امام باقر علیه السلام فرموده اند: هرکس قی کند قبل از آنکه به استفراغ بیفتد این برای او از ۷۰ دارو بهتر است و قی از این طریق هر بیماری و علت را دور می کند.

امام رضا علیه السلام میفرماید : کسی که می خواهد خلط سودا را بسوزاند پس بر او باد که فراوان قی و رگها را فصد کند و مداومت به نوره ( واجبی ) نماید.

۶= نوره کشی :
امام علی علیه السلام: نوره نشاط است و پاک کننده تن. دوست دارم مومن هر ۱۵ روز نوره کشد.

۷= حمام :
امام رضا علیه السلام فرمودند : نفع حمام عظیم است. باعث اعتدال مزاج و پاکسازی بدن می شود …فضولات را می گدازد و چرک را می برد.

۸= چکاندن دارو گیاهی در بینی :
روغن جات مثل بنفشه و بادام

ج : فرق منضج ( پزنده اخلاط ) با مسهل چیست 

منضج اخلاط سوخته و قدیمی را می پزد و سپس حل می کند و در دسترس نیروهای هاضمه یا دافعه بدن قرار می دهد و لیکن مسهل کارش نرم کردن و یا لزج کردن اخلاط گوارشی به منظور تخلیه سریع آن از دستگاه گوارش میباشد .و از طرفی حیطه کار منضج مربوط به سراسر بدن است و بالعکس مسهل حضورش در دستگاه گوارش و حواشی آنست و به عبارت دیگر منضج اخلاط را در دسترس نیروهای بدن قرار می دهد و مسهل اخلاط را از دسترس نیروهای بدن به سرعت دور می کند .

پاسخی بگذارید