علائم و درمان سنگ کیسه صفرا

کیسه صفرا، اندام کوچکی واقع در ناحیه پایین کبد است. کیسه صفرا با ذخیره صفرا و ترشح آن درون روده کوچک هنگام ورود غذا به فرایند هضم و گوارش کمک می کند . صفرا مایعی تولید شده در کبد و تشکیل شده از چند ماده مانند کلسترول، بیلی روبین )مواد رنگدانه ای صفرا( و نمک های صفراوی است. سنگ کیسه صفرا تکه مواد جامدی می باشد که در کیسه صفرا تشکیل می شود. علت شکل گیری این سنگ ها آن است که کلسترول و رنگدانه های صفرا گاهی اوقات با پیوستن به یکدیگر ذره های سختی را تشکیل می دهند .

انواع

انواع سنگ کیسه صفرا عبارتند از :

سنگ صفراوی کلسترولی : سنگ صفراوی کلسترولی رایج ترین گونه سنگ کیسه صفرا است که غالباً زرد رنگ می باشد. این سنگ ها عموماً از کلسترول حل نشده و همچنین مواد دیگر تشکیل می شود .

سنگ صفراوی رنگدانه ای : این سنگ های سیاه یا قهوه ای تیره زمانی تشکیل می شوند که صفرا حاوی مقدار زیادی بیلی روبین باشد .

علائم

بسیاری از بیماران دارای سنگ کیسه صفرا با هیچ علائمی مواجه نمی شوند و از وجود این سنگ ها اطلاعی ندارند مگر آن که حین انجام آزمایشی به دلیلی دیگر مشخص شوند .
با این حال علائم سنگ کیسه صفرا زمانی نمود می یابند که سنگ به طور موقت یکی از مجراهای صفراوی را مسدود کند. این مجراها ساختارهای لوله ای شکلی هستند که صفرا را از کبد به کیسه صفرا و سپس به دستگاه گوارش می برند . این انسداد در اکثر موارد درد شکمی )دل درد( را به دنبال دارد، اگرچه برخی بیماران در صورت شدیدتر بودن انسداد یا مسدود شدن بخش دیگری از دستگاه گوارش از علایم دیگری نیز رنج می برند . از رایج ترین علایم سنگ کیسه صفرا بروز درد شدید و ناگهانی در شکم است که معمولاً یک تا پنج ساعت طول می کشد، اگرچه گاهی اوقات درد پس از گذشت چند دقیقه ساکت می شود. از این علامت با اصطلاح کولیک صفراوی یاد می شود. محل این درد به شرح زیر می باشد :

  • در مرکز شکم، بین استخوان قفسه سینه و ناف .
  • دقیقاً در پایین دنده ها در طرف راست با احتمال انتشار در پهلو یا کتف .

درد مداوم است و پس از اجابت مزاج، خروج گاز یا استفراغ بهبود نمی یابد و گاهی اوقات خوردن غذاهای چرب به بروز درد دامن می زند. البته این درد در هر ساعت از شبانه روز می تواند شروع شود و حتی بیمار را از خواب بیدار کند. کولیک صفراوی معمولاً گهگاه بروز می یابد؛ و ممکن است بیمار پس از یک دوره درد تا چند هفته یا چند ماه دچار درد نشود. برخی از بیماران مبتلا به سنگ کیسه صفراعلاوه بر درد کولیک صفراوی در دوره هایی تعریق فراوان و حالت تهوع و استفراغ را نیز تجربه می کنند . پزشکان سنگی را که باعث کولیک صفراوی می شود ” سنگ کیسه صفرای غیرپیچیده ” می گویند .

علت

علت سنگ کیسه صفرا مشخص نیست. پزشکان بر این باوراند که سنگ در صفرا زمانی ایجاد می شود که :

صفرا حاوی کلسترول فراوان باشد : صفرا به طور طبیعی مواد شیمیایی کافی برای حل کردن کلسترول دفع شده از کبد را دربردارد. اما اگر میزان کلسترول دفع شده از کبد بیش از مقدار قابل حل شدن توسط صفرا باشد، کلسترول مازاد به شکل کریستال و در نهایت سنگ درمی آید .

صفرا حاوی بیلی روبین فراوان باشد : بیلی روبین ماده ای شیمیایی است که هنگام تجزیه سلول های قرمز خون در بدن تولید می شود. ابتلا به بیماری های خاص باعث می شود تا کبد بیلی روبین بیش از اندازه تولید کند این بیماری ها شامل سیروز کبدی، عفونت های مجرای صفراوی و اختلال های خونیمعین، می باشند. بیلی روبین اضافی در تشکیل سنگ صفرا نقش دارد .

تخلیه نشدن کامل صفرا : اگر کیسه صفرا به طور کامل تخلیه نشود یا تخلیه آن دیر به دیر صورت گیرد، صفرا بسیار غلیظ می شود و احتمال ایجاد سنگ افزایش می یابد

سنگ کیسه صفراتشخیص

آزمایش ها و روش های تشخیصی سنگ کیسه صفرا عبارت اند از :

آزمایش هایی با هدف تهیه تصویر از کیسه صفرا : پزشک احتمالاً به منظور به دست آوردن تصاویری از کیسه صفرا دستور انجام مقطع نگاری رایانه ای )سی.تی.اسکن( و سونوگرافی شکم را می دهد. این تصویرها را می توان برای بررسی وجود نشانه ها و علایم سنگ کیسه صفرا تحلیل کرد .

آزمایش هایی با هدف بررسی وجود سنگ در مجراهای صفرا : استفاده از ماده های رنگی خاص )ماده حاجب یا ماده کنتراست زا( در آزمایش برای مشخص کردن مجراهای صفراوی در تصویر به پزشک کمک می کند تا تعیین کند که آیا سنگ انسدادی را به وجود آورده است یا خیر. اسکن HIDA ، کولانژیوپانکراتوگرافی رتروگراد اندوسکوپیک (ERCP) یا تصویربرداری رزونانس مغناطیسی )ام.آر.آی .) از این گروه آزمایش ها به شمار می روند. سنگ های صفراوی مشاهده شده در ERCP را
می توان طی انجام این آزمایش خارج کرد .

آزمایش های خون به منظور بررسی عوارض : در آزمایش های خون، عفونت، زردی، التهاب پانکراس )پانکراتیت( یا دیگر عوارض ناشی از سنگ کیسه صفرا مشخص می شود .

پولیپ کیسه صفرا چیست؟

اغلب پولیپ های کیسه صفرا بی ضرر بوده و متشکل از کلسترول هستند نه سلول های سرطانی. اما، پولیپ های کیسه صفرا می توانند تومورهای کوچکی باشند که ممکن است بعضی از آنها سرطانی باشند، در حالی که پولیپ های دیگر تومورهای خوش خیم هستند.این تومورهای کوچک می توانند از داخل دیواره کیسه صفرا بیرون
بیایند .
در درمان پولیپ کیسه صفرا، اندازه بسیار اهمیت دارد، هر چه پولیپ بزرگتر باشد، احتمال ابتلا به سرطان کیسه صفرا بیشتر است. پولیپ هایی که بیش از یک سانتی متر هستند با احتمال بیشتر سرطانی می شوند، در حالی که پولیپ هایی که کوچک تر از یک سانتی متر هستند سرطانی نمی شوند . پولیپ کیسه صفرا ممکن است هیچ علامتی نداشته باشد. اما ممکن است باعث قولنج صفراوی )درد شکم ناشی از صفرا( شوند . این نوع دردها اغلب ناشی از سنگ کیسه صفرا هستند، اما در صورتی که این سنگ ها یافت نشوند، علت را در پولیپ های کیسه صفرا باید جستجو کرد .

علائم و تشخیص

اغلب پولیپ های کیسه صفرا علائم قابل توجهی را بوجود نمی آورند. پولیپ های کیسه صفرا معمولا به صورت تصادفی در حین معاینه معده که برای تشخیص بیماری های دیگر مثل معده درد انجام می گیرد، یافت می شوند .

درمان پولیپ

روش درمان پولیپ کیسه صفرا به اندازه پولیپ و احتمال سرطانی بودن آن بستگی است. پولیپ های بسیار کوچک که کمتر از یک سانتی متر هستند به جراحی برداشتن پولیپ صفرا نیازی ندارند و در عوض به صورت منظم بررسی یا معاینه می شود تا هر تغییر مشکوکی که نشان دهنده سرطان کیسه صفرا باشد، مورد نظارت
قرار گیرد .

پولیپ هایی که اندازه آنها بیش از یک سانتی متر است بیشتر احتمال سرطانی شدن دارند، مخصوصا پولیپ هایی که ۱٫۵ سانتی متر و بزرگتر هستند، بین ۶۴ تا ۰۷ درصد احتمال داشتن سلول های سرطانی را دارند . بررسی پولیپ های کیسه صفرا کمتر از ۱٫۵ سانتی متر باید با فواصل سه الی شش ماه و تا دو سال صورت بگیرد و پس از آن در صورتی که تغییری در پولیپ ها بوجود نیامده باشد، می توان این بررسی را متوقف کرد. توصیه می شود که پولیپ های کیسه صفرا کمتر از ۷٫۵ سانتی متر با جراحی برداشتن کیسه صفرا درمان نشوند. در پولیپ های کیسه صفرایی که کوچک هستند،احتمال سرطان کیسه صفرا بسیار نادر است . پولیپ های کیسه صفرایی که به نظر سرطانی می رسند، با جراحی برداشتن کیسه صفرا برداشته می شوند. برای پولیپ های کیسه صفرای بزرگتر، جراحی برداشتن کیسه صفرا برای جلوگیری از بوجود آمدن سرطان کیسه صفرا توصیه می شود .

تصمیم گیری در مورد نحوه درمان پولیپ کیسه صفرا باید بسیار حساب شده باشد و فرد باید خطرات بالقوه جراحی برداشتن کیسه صفرا را با خطرات بوجود آمدن مقایسه کند. توجه به خطرات کلی سرطان و بررسی دقیق پولیپ های کیسه صفرا می تاوند راهکاری موثر برای حفظ سلامتی بیمار باشد .

درمان سنگ کیسه صفرا

راه ها و روش های درمان سنگ کیسه صفرا با توجه به تأثیرگذاری علائم آن بر زندگی روزمرّه تهیه می شود. چنانچه بیمار علائمی نداشته باشد، غالباً بهره گیری از راهکار “نظارت پویا” پیشنهاد می شود. بیمار در این روش هیچ درمان فوری دریافت نمی کند، اما به محض رویارویی با علائم به پزشک مراجعه می کند. بر طبق قاعده ای کلی، هر چه بیمار زمان طولانی تری را بدون علائم سپری کند، احتمال تشدید بیماری نیز کمتر می شود . در صورتی که به بیماری دیگری مبتلا هستید که عوارض را تشدید می کنند، باید سریعا برای درمان اقدام کنید تا از بروز عوارض سنگ کیسه صفرا مصون بمانید، این بیماری ها عبارتند از :

  • زخم شدن کبد )سیروز )
  • فشار خون بالا درون کبد: که به فشار خون سیاهرگی معروف است و غالباً پیامد “بیماری کبد الکلی” است .
  • دیابت

همچنین اگر در اسکن میزان بالایی از کلسیم درون کیسه صفرا مشاهده شود، درمان آغاز می شود. لازم به ذکر است که وجود کلسیم بیش از اندازه در کبد می تواند در آینده منجر به سرطان کیسه صفرا شود. چنانچه بیمار از دوره های متناوب درد شکمی )کولیک صفراوی( رنج می برد، درمان، به شدت تأثیرگذاری این درد بر زندگی روزمرّه بستگی دارد. اگر این دردها ملایم باشند و به ندرت رخ دهند، احتمالاً مسکن برای کنترل دوره های آتی درد تجویز می شود و به بیمار توصیه می شود تا جهت مدیریت بهتر درد، غذای سالم مصرف کند . اما اگر علائم سنگ کیسه صفرا شدیدتر باشند و مکرراً بروز یابند، معمولاً طی عمل جراحی کیسه صفرا برداشته می شود، از آنجایی که این بخش اندامی حیاتی نیست در نتیجه اکثر بیماران پس از برداشتن آن متوجه تغییر چندانی نمی شوند .

دارو

در صورت کوچک بودن سنگ کیسه صفرا و حاوی کلسیم نبودن آنها، می توان این سنگ ها را با مصرف قرص اسید اورسودوکسی کولیک حل کرد و از بین برد. این قرص را باید مدتی طولانی )بیش از دو سال ) مصرف کرد و احتمال ایجاد مجدد سنگ پس از متوقف کردن درمان نیز وجود دارد . عوارض جانبی اسید اورسودوکسی کولیک نادراند و در صورت بروز معمولاً ملایم اند .

رژیم غذایی

هیچ رژیم غذایی خاصی برای درمان علائم سنگ کیسه صفرا وجود ندارد. با این حال یک رژیم غذایی سالم و متعادل دارای میزان چربی اندکی به تسکین علائم کمک می کند. کاهش وزن نیز، در صورت داشتن اضافه وزن، مفید است. با این حال وزن را باید به تدریج پایین آورد، چون کاهش وزن سریع در تشکیل سنگ صفرا مؤثر است. توصیه می شود برنامه ای برای کاهش وزن در نظر گرفته شود که با رعایت کردن آن بتوان وزن را در هفته ۱ تا ۲ پوند )نیم تا یک کیلوگرم( کاهش داد. رژیم غذایی سالم و متعادل از مواد زیر تشکیل می شود :

میوه و سبزی فراوان : سعی کنید هر روز دست کم پنج نوبت میوه و سبزی میل کنید .

کربوهیدارت های نشاسته ای فراوان : نان، برنج، غلات، ماکارونی، سیب زمینی و موز سبز از منابع غنی کربوهیدارت های نشاسته ای محسوب می شوند. در صورت امکان نان های سبوس دار و غلات میل کنید .

فرآورده های لبنی : مقدار مناسب از فراورده های لبنی و شیر ) ۲ تا ۳ نوبت در روز(. فراورده های لبنی کم چرب مصرف کنید .

حبوبات : پرهیز از استفاده زیاد از گوشت قرمز، ماهی، تخم مرغ و جایگزین های آنها مانند لوبیا و انواع حبوبات .

مقدار اندکی از مواد غذایی پرچرب و سرشار از قند : مصرف چربی اشباع موجود در فراورده های حیوانی، مانند کره، پنیر، روغن، گوشت، شیرینی، بیسکوییت و کیک، را محدود کنید و به جای آن از چربی های غیراشباع موجود در روغن های سبزیجات، مانند گل آفتابگردان، روغن کلزا و روغن زیتون، آووکادو، آجیل و بذرهای گیاهی استفاده کنید .

رژیم سرشار از فیبر : لوبیا، حبوبات، میوه و سبزی، جو دوسر و محصولاتی نظیر نان، ماکارونی و برنج منابع خوب فیبر هستند .

نوشیدن مایعات فراوان : نوشیدن مایعاتی مانند آب یا چای های گیاهی دست کم دو لیتر در روز .

سعی کنید در یک وعده غذایی چربی بیش از اندازه میل نکنید، بهتر است وعده های غذایی کوچک تر و بیشتر را جایگزین سه وعده غذای سنگین کنید. بعضی مواد غذایی محرک علائم سنگ کیسه صفرای برخی بیماران به شمار می آید، بنابراین با یادداشت کردن مواد غذایی مصرفی و زمان و نحوه بروز علائم می توان غذاهای محرک را تعیین نمود و مصرف آنها را به مدت دو هفته به طور آزمایشی قطع کرد تا مشاهده شود که آیا بهبودی در علایم سنگ کیسه صفرامشاهده می شود یا خیر .

سنگ کیسه صفراجراحی

در ادامه راه ها و روش های درمان جراحی برداشتن سنگ کیسه صفرا ذکر شده است :

جراحی سنگ کیسه صفرا سوراخ کلید : در صورت پیشنهاد شدن جراحی در اکثر موارد جراحی سوراخ کلید به منظور خارج کردن کیسه صفرا از بدن انجام می شود. این جراحی را کوله سیستکتومی )برداشتن کیسه صفرا( لاپاراسکوپی می گویند .

جراحی سوراخ کلید تک برشی : کوله سیستکتومی (صفرابرداری( لاپاروسکوپی تک برشی گونه نوینی از جراحی سوراخ کلید است که برای برداشتن کیسه صفرا مورد استفاده قرار می گیرد. طی این عمل جراحی، تنها یک برش کوچک ایجاد می شود و در نتیجه فقط یک جای زخم بر روی بدن بیمار باقی می ماند که آن هم به
سختی دیده می شود .

جراحی سنگ کیسه صفرا باز : برداشتن کیسه صفرا به روش لاپاروسکوپی تحت شرایط خاصی به دلایل تخصصی، خطرات یا وجود سنگ در مجرای صفراوی غیرقابل خارج کردن به این شیوه انجام پذیر نیست . برش ۱۷ تا ۱۵ سانتی متری ) ۶ تا ۴ اینچی( در جراحی باز روی شکم پایین دنده ها ایجاد می شود تا بتوان کیسه صفرا
را به این طریق خارج کرد .

کولانژیوپانکراتوگرافی رتروگراد اندوسکوپیک (ERCP): عمل جراحیی است که برای خارج کردن سنگ کیسه صفرا از مجرای صفراوی مورد استفاده قرار می گیرد. البته چون کیسه صفرا در این عمل برداشته نمی شود، ممکن است سنگ در کیسه صفرا باقی بماند مگر آن که این اندام با به کار بردن روش های جراحی اشاره شده از بدن خارج شود .

پیشگیری

می توان از ایجاد سنگ کیسه صفرا رعایت نکته های زیر پیشگیری کرد :

حذف نکردن وعده های غذایی : سعی کنید برنامه غذایی معمول خود را رعایت کنید و وعده های غذایی را هر روز در زمان مشخصی میل کنید. حذف وعده های غذایی و روزه گرفتن خطر ایجاد سنگ صفرا را افزایش می دهد .

کاهش وزن تدریجی : اگر لازم است تا وزن خود را کاهش دهید، آهسته پیش بروید. کاهش وزن سریع خطر ایجاد سنگ کیسه صفرا را افزایش می دهد. برنامه ای را تنظیم کنید که بتوانید در هفته ۱ تا ۲ پوند )نیم تا یک کیلوگرم( وزن کم کنید .

حفظ وزن مناسب : چاقی و داشتن اضافه وزن احتمال تشکیل سنگ کیسه صفرا را افزایش می دهد. پیاده روی کنید تا با کاهش تعداد کالری های مصرفی و افزایش فعالیت بدنی به وزن مناسب برسید. پس از رسیدن به وزن سالم نیز همچنان ورزش کنید و رژیم غذایی سالم داشته باشید تا وزن مناسب به دست آمده را حفظ کنید . راه ها و روش های درمان قطعی سنگ کیسه صفرا به شدت علائم و دیگری بیماری هایی که ممکن است به آن مبتلا باشید، بستگی دارد. درمان جراحی می تواند از جراحی بسته با ایجاد یک شکاف کوچک تا جراحی باز با یک شکاف بزرگتر باشد، که این بستگی به تجویز پزشک شما، با توجه به وضعیتتان دارد. البته با رعایت بعضی نکات که در مقاله ذکر شد، می توان از بروز بیماری سنگ کیسه صفرا پیشگیری کرد. در صورت ابتلا به این عارضه در بارداری سریعا به پزشک مراجعه کرده و وی را در جریان وضعیت خود قرار دهید .

پاسخی بگذارید