طبع چهره ها در طب سنتی

تماشای چهره پدر و مادر گرمابخش و اعتدال انگیز است,اگر چنانچه پدر و مادری مومن باشند انرژی زا وافزایش دهنده ی گرمای تن وروان و روشنی بخش چشم فرزندان است .

همانطورکه دراحادیث وارد شده است:تماشای چهره پدرومادرعبادت است.

تماشای چهره ی انسانهای مومن گرمابخش است. رویت انسانهای ناسپاس ,کینه ورز و پلید؛ سردی زا ویاس آفرین است .

تماشای چهره های زشت نیز سودا زاست و موجب بروز عصبانیت میشود .ازدیدگاه تربیتی اسلام نباید برای طفل دایه زشت انتخاب کرد .

تماشای صفحات آکنده ازحروف آسمانی گرم است که موجب افزایش نور بینایی میشود .تماشای صفحات قرآن مجید گرمابخش است .

مطالعه نامه محبت انگیز و مهر افزا گرمابخش است .دیدار صحنه های نفرت انگیز , ظلم و جنایت سردی بخش است .

تماشای صحنه های جنسی انسانی و حیوانی سودا زاست , گرم دراول و سرد درآخر است .یعنی دربدو امر موجب گرمی و تحریک میشود و سپس سردی میآورد ,از این رو موجب سستی پایدار در جسم وروان میشود

طبع چهره ها در طب سنتی

تماشای چهره ی نامحرم , و صحنه ی گناه , به شدت سرد و خشک است , و سردی آن در عمق , جسم و روان نفوذ میکند .

نگاه حرام ؛ شلیک تیری است مسموم از تیرهای ابلیس که بر جان وتن انسان می نشیند و سمِّ آن نفوذ میکند و تا دیر زمانی در بدن کارگر است.عرفا چشم خود را از تماشای چهره ها میپوشانند و اجازه ی ورود پرتوهای حرام را به جسم و روان خود نمیدهند . خداوند تبارک و تعالی دستور میدهد تا چشم را از تماشای صحنه های حرام بپوشانید .

البته گفتگوی زن و مرد نا محرم نیز بسیار سرد است و محیط های اختلاط زن و مرد نامحرم فوق العاده محیط های سرد میباشد که حتی برای گرم مزاجان نیز مضر است . حتی در فرهنگ غرب تماشای صحنه های مختلف افعال دیگران تجاوز به حقوق آنان تلقی میشود .

به هر حال چشمان انسان دریچه تنگی است که با آن تمامی وسعت جهان طبیعت را به سوی تن و روان فرا میخواند.شایسته است که تن و روان خود را با ورود هرگونه آلاینده ای آلوده نسازیم ومنظر خود را با پنداری همراه سازیم تا هرآنچه می بیند جلوه ای از جمال حضرت دوست باشد

پاسخی بگذارید