تجهیزات دی جی

دستگاه های دی جی ( کنترلر ، ست پلیر )

هدفون

پدها

افکتورها

هر حرفه ای در دنیا نیازمند یک سری تجهیزات می باشد . در این مقاله به تجهیزات مورد نیاز دی جی ها می پردازیم که برخی از آنها ضروری و برخی غیر ضروری است .

اولین و مهم ترین تجهیزات دی جی دستگاه دی جی است که می تواند کنترلر باشد یا ست پلیر و میکسر . فرق کنترلر و ست پلیر این است که کنترلر ها برای کنترل نرم افزار میزبان خود ساخته شده اند پس وابسته به کامپیوتر ، تبلت و یا گوشی هوشمند هستند اما پلیر ها نیازی به کامپیوتر و… ندارند و با یک فلش ، سی دی و یا صفحه می توان با آنها کار کرد . کنترلر ها قیمت پایین تری نسبت به پلیرها دارند . از لحاظ کارایی ، کلیت کار هر دوی آنها یکسان است و حتی در مواردی کنترلر ها قابلیت های بیشتری هم دارند . پس از انتخاب نوع دستگاه دی جی ، کابل های مورد نیاز دستگاه نیز از ضروریات تجهیزات دی جی است .

پایونیر یکی از کمپانی های پرچم دار در زمینه تولید دی جی کنترلر ها و ست های پلیر و میکسر در دنیاست که اکثر دی جی های مطرح دنیا از این دستگاه ها برای اجراهای خود استفاده می کنند . البته در سال های اخیر کمپانی native instrument ، با دستگاه های traktor ,  حضور خوبی در زمینه ی دی جی کنترلر ها داشته است . کمپانی denon و numark نیز دستگاه های خوب و با کیفیتی برای دی جی ها تولید کرده اند .

دومین وسیله ی ضروری از تجهیزات دی جی ، هدفون دی جی است . هدفون یکی از اصلی ترین تجهیزات دی جی است که حتی اکثر مردم هدفون را یکی از نماد های دی جی ها میدانند . هدفون دی جی یکسری قابلیت های ویژه نسبت به هدفون معمولی دارد . به طور مثال انعطاف پذیری و چرخش گوشی های هدفون . چون دی جی ها معمولا از یکی از گوشی های هدفون استفاده می کنند تا بتوانند هم صدای در حال پخش و هم صدای داخل هدفون را بشنوند ، هدفون دی جی باید به گونه ای طراحی شود که این قابلیت را در اختیار دی جی قرار دهد . ویژگی بعدی هدفون دی جی صدای بلند و واضح آن است . چون دی جی ها در هنگام پخش موزیک با صدای بلند از هدفون استفاده میکنند ، صدای هدفون باید به گونه ای باشد که در میان شلوغی نیز به خوبی شنیده شود . پایونیر در زمینه ی تولید هدفون دی جی نیز یکی از مطرح ترین برندهاست .

یکی دیگر از تجهیزات دی جی ، درام پد ، درام ماشین و یا لانچ پد است که برای نواختن درام و یا هر نوع صدای دیگری  همراه با موسیقی در حال پخش ، استفاده می شود که باعث تنوع و زیبایی بیشتر اجرای یک دی جی می گردد . این پدها جز تجهیزات ضروری دی جی نیستند اما باعث افزایش کیفیت اجرای دی جی ها می شوند . معمولا بر روی دستگاه های دی جی کنترلر تعدادی پد سمپل وجود دارد اما برای ست های پلیر باید بصورت جدا اضافه شود .

یکی دیگر از تجهیزاتی که خیلی از دی جی ها از آن استفاده می کنند افکتور ها هستند . برروی تمامی دی جی کنترلر ها و میکسر های دی جی ، این افکت ها موجود می باشند اما افکتور ها هم تعداد افکت های بیشتری در اختیار دی جی قرار می دهند هم تنظیمات بیشتری برای اعمال افکت مورد نظر . در نتیجه به زیبایی میکس های دی جی کمک می کنند . البته اعمال زیاد این افکت ها ممکن است نتیجه ی عکس داشته باشد .افکتور ها نیز مانند پدها ، جز تجهیزات ضروری دی جی حساب نمی شوند .

یکی دیگر از تجهیزات دی جی ، که خیلی به ندرت در اجراهای زنده استفاده می کنند میدی کنترلر ها هستند . که باید به یک نرم افزار DAW متصل شود . استفاده از میدی کنترلرها نیازمند دانش موسیقی و آشنایی به گام ها و آکوردهاست در غیر اینصورت باعث فالشی و افت کیفیت اجرا میشود .

این تجهیزات تنها گوشه ای از لوازم مورد نیاز برای یک اجرا می باشد . بسیاری از لوازم ضروری مانند انواع کابل ها با جک های مختلف ، پایه های نگه دارنده ی لپ تاپ و دی جی کنترلر ها و بسیاری از لوازم دیگر که با توجه به نوع دستگاه ها و شرایط اجرا متفاوت است نیز جز تجهیزات دی جی محسوب می شوند که آشنایی با این تجهیزات به مرور برای دی جی ها بوجود می آید .

وجود بسیاری از این تجهیزات دی جی لازم و ضروری نیست و یک دی جی خوب و خلاق می تواند با ساده ترین تجهیزات و دستگاه ها ، بهترین و با کیفیت ترین اجراها را داشته باشد البته که وجود این دستگاه ها باعث افزایش کیفیت اجرا خواهد شد .

پاسخی بگذارید