اصول عکاسی صنعتی

عکاسی صنعتی به معنیِ ثبت عکس از محصولات و خدماتِ یک شخص یا ارگان میباشد که بدون اغراق یا تغییری در اصلِ سوژه ثبت میشود. از آنجا که معمولا شامل عکاسی از سوژه‌هایی می‌شود که قرار دادن‌شان در کادر دشوار است این سبک چالش برانگیز است. ترکیب بندی و انتخاب زاویه ها در اصول عکاسی صنعتی چیزی نیست که انسان به طور غریزی بر آن مسلط باشد و نیاز به دانش و تجربه دارد. این عکس‌ها معمولا از محصولات، مواد غذایی، تجهیزات، ماشین‌آلات، پرسنل و یا دکوراسیون شرکت گرفته می‌شوند. این عکس‌ها ممکن است به خودی خود خیلی چشم‌نواز نباشند، بنابراین لازم است که نوعی جذابیت بصری به آن اضافه گردد.

خود شما نیز میتوانید با یادگیری اصول اولیه نورپردازی، با استفاده از دو چراغ مطالعه و یک مقوا عکس صنعتی بگیرید. مسلما طبیعی است که در ابتئا کیفیت تصاویر شما را مایوس کند ولی برای شروع خوب است. البته پیشنهاد ما استفاده از سرویس های عکاسی صنعتی رادیان است که بهترین کیفیت را با قیمتی مناسب ارائه میدهد. اما میتوانید برای سرگرمی هم که شده خودتان عکاسی صنعتی را امتحان کنید. حال به توضیح مختصری درباره برخی ملزومات و دانش این کار میپردازیم.

نورپردازی عکاسی صنعتی

برای دست‌یابی به بهترین نتایج نورپردازی لازم است درک درستی از نوردهی و چگونگی چینش نورها داشته باشید. بایستی بتوانید میزان نور را با دقت اندازه ‌گیری کنید و از نور موجود در محیط‌ نیز استفاده کنید. این مسئله بسیار مهم است، چون گاهی با نور محیطی‌ای مواجه خواهید شد که اکثر اوقات کنتراست متفاوتی ایجاد می‌کند، طوری که از حسگر تصویر دیجیتال یا فیلم تجاوز می‌کند. به طور کل ما توانایی زیادی در کنترل نور محیطی نداریم و بایستی با دانش خود را با آن وفق دهیم.

شروع عکاسی صنعتی

پیش از شروع عکاسی از محیط دیدن کنید و از مدیر یا مسئول محیط عکاسی بخواهید که اجازه‌ی بازدید از آن جا را بدهد تا با سوژه و محیط اطرافش آشنا شوید. درخواست کنید که محصولات و یا ماشین‌آلات تمیز باشند. در صورت لزوم همچنین درخواست کنید که رنگ‌آمیزی یا دیگر تغییرات قبل از روز عکاسی صورت گیرد. وقت شما ارزشمند است و نباید منتظر این قبیل امور بمانید.

اصول عکاسی صنعتی و تبلیغاتی

این موضوع مفید است که با استفاده از دوربین دیجیتال (مثلا موبایل خود) چند عکس از قبل بیندازید تا نمونه‌ها و پیش‌نمایش‌هایی برای خود داشته باشید. گرفتن تصاویر پیش نمایش از محیط به شما کمک می‌کند تا موارد موردنیاز آماده‌سازی سوژه و/یا محیط را معین کنید. عکاسی دوباره از صحنه‌های صنعتی هزینه‌بر بوده و در تولید محصولات اختلال ایجاد می‌کند، بنابراین بهتر است همان دفعه‌ی اول عکاسی را به درستی انجام دهید. اگر نیاز است اشخاصی در تصویر باشند، از آن‌ها درخواست کنید که موارد ایمنی (استفاده از لباس کار و تجهیزات ایمنی) را رعایت کنند. اگر لباس کاری وجود ندارد (اگر مدیران در تصویر باشند)، از آن‌ها درخواست کنید که کت و شلوار و کلاه ایمنی بپوشند.

photo_2017-11-12_20-04-10

تجهیزات عکاسی صنعتی

برای چنین عکس‌هایی سه پایه جزو مهمترین و بی جایگزین ترین تجهیزات عکاسی صنعتی است. اگر سه پایه ندارید، که البته باید داشته باشید، مطمئن شوید که دوربین را جایی قرار می‌دهید که تکان نمیخورد و  دوربین به لرزش نیافتد. این موضوع از این جهت مهم است که اکثر ماشین‌ آلات به صورت خطی صاف کار می‌کنند، بنابراین حتی کم‌ترین کج شدن کادر دوربین می‌تواند باعث غیر طبیعی شدن عکس و ماشین‌ها شود. از طرف دیگر اگر نیاز به استفاده از سرعت شاتر پایین باشد، هیچ کارفرمایی از شما عکس های تار نخواهد پذیرفت.

عکاسی خط تولید و کارخانجات

اگر باید از نمای خارجی ساختمان عکس بگیرید، می‌توانید از نور طبیعی‌ای که بر روی ساختمان یا کارخانه‌ی صنعتی تابیده شده استفاده کنید. بهترین زمان برای عکاسی در این حالت، هنگام غروب است. از غروب و طلوع به عنوان ساعت طلایی یاد میشود چرا که استفاده از نور نرم و مایل وحالت کنتراست بالا اغلب برای تصاویر صنعتی نتایج خوبی را رقم می‌زند.

پاسخی بگذارید