نکاتی درباره کافئین خوراکی, اسید لاکتیک, سیانور سدیم, پلی وینیل پیرولیدون

در این مقاله به تشریح نکاتی درباره کافئین خوراکی, اسید لاکتیک, سیانور سدیم, پلی وینیل پیرولیدون خواهیم پرداخت:

کافئین خوراکی

کافئین خوراکی یکی از محصولاتی است که امروزه مصرف آن بسیار رایج شده است. کافئین علاوه بر قهوه و چای در خوراکی های بسیاری مثل شکلات و نوشابه های کولا نیز وجود دارد. علاوه بر این کافئین را می توان در برخی از داروهای پر مصرف مثل داروهای مخصوص سرماخوردگی و سردرد نیز پیدا کرد.

جالب است بدانید تا سال ۲۰۰۴ کافئین جزو مواد نیرو زا به شمار می رفت و مصرف آن حکم دوپینگ داشت. امروزه با اینکه استفاده از آن ممنوع نیست ولی مصرف آن باید زیر نظر سازمان مبارزه با دوپینگ باشد.

کافئین در نوشیدنی ها

میزان کافئین موجود در قهوه بسیار زیاد است و این مقدار در انواع گیاه قهوه نیز متفاوت است. کافئین در انواع چای ها نیز وجود دارد که از سالم ترین آن ها می توان به چای سبز اشاره نمود.  برخی از نوشیدنی های انرژی زا نیز در بازار موجود است که برخلاف نوشابه های کولا مضر نبود و به دلیل داشتن کافئین طبیعی سالم هستند.

شکلات ها و کاکائو

کافئین موجود در اغلب شکلات ها اعتیاد آور بوده و بسیاری از علاقه مندان به شکلات در واقع معتاد به این نوع کافئین شده اند.

کافئین در داروها

در تولید بسیاری از قرص های مسکن از کافئین استفاده شده است که اثر دارو را چندین برابر می کند.

اثرات مصرف کافئین بر بدن

کافئین خوراکی با تحریک سیستم عصبی بدن و افزایش انرژی می تواند خاصیت مقابله با خواب آلودگی داشته باشد.

علاوه بر این کافئین ها ادرار آور بوده و در رها شدن بدن از مواد زاید بدن نقش تاثیرگذاری را به همراه دارد. البته افزایش بی رویه در مصرف کافئین می تواند منجر به افزایش فشارخون، ناراحتی های معده و قلبی شود.

علایمی مانند اضطراب، بی خوابی، سردرد، بیقراری و لرزش بدن از جمله مشکلاتی است که در صورت مصرف بیش از حد مواد کافئین دار افراد را درگیر خواهد کرد. مقدار مصرف روزانه کافئین نباید بیشتر از ۴۰۰ میلی گرم در روز باشد.

برای اطلاع بیشتر در خصوص قیمت و نحوه خرید این محصول به خرید کافئین خوراکی مراجعه کنید.

اسید لاکتیک

E270 یا اسید لاکتیک یک ماده بی رنگ و مرطوب کننده است که نفش یک ماده نگهدارنده را در اغلب مواد آرایشی _ بهداشتی ایفا می کند. اسید لاکتیک اسید مورد استفاده در برخی از غذاهاست که در شیر وجود دارد.

اسیدلاکتیک خوراکی

اسید لاکتیک را در مواد غذایی زیادی مثل گوشت و سبزیجات وجود دارد. علاوه بر این در تولید لبنیاتی مثل ماست و پنیر نیز اسید لاکتیک به کار می رود. از این ماده برای درست کردن انواع ترشیو خیارشور نیز استفاده می کنند. کیک، بستنی و آبجو نیز حاوی اسید لاکتیک هستند.

اسید لاکتیک غیرخوراکی

اسید لاکتیک غیر خوراکی را می توان در ساخت لاک و جوهر یافت. هم چنین از این ماده در چرم برنزه نیز استفاده می شود.

اسید لاکتیک نیز در تهیه محصولات بهداشتی  و مراقبت از پوست از جمله لایه بردارها نقش اساسی دارد. این ماده در زیبایی پوست، روشن کردن پوست و از بین بردن لکه های پوستی بسیار مفید و تاثیرگذار است.

برای اطلاع بیشتر در خصوص قیمت و نحوه خرید این محصول به فروش اسید لاکتیک مراجعه کنید.

سیانور سدیم

سیانور سدیم یک ترکیب غیرآلی سمی است که کاربرد صنعتی دارد. این ماده به قدری سمی است که مصرف به اندازه ۵% یک قاشق چای خوری از آن نیز موجب مرگ می شود. حتما نام سیانور را که از اصطلاح سیانید  می آید بارها شنیده اید که یکی از راه های سریع خودکشی محسوب می شود.

استفاده معدنی از سیانور سدیم

از این ماده به منظور استخراج طلا استفاده می شود. در واقع برای جداسازی و تصفیه طلا از سیانور سدیم استفاده می کنند، سیانور سدیم با ذوب شدن باعث جداسازی و تصفیه طلا می شود.

کاربرد سیانور سدیم

سیانور سدیم ماده اولیه بسیار مهمی است و از آن در صنایع شیمیایی تولید شیشه عددی و فیبر مصنوعی و در رنگ سازی برای تولید کلرید ساینوریک که ماده ی فعال رنگدانه هاست، استفاده می کنند. همچنین از این ماده در طلا، نقره و مس و… نیز به کار برده می شود.در داروسازی از این ماده برای تولید ویتامین ها و اسید لاکتیک و کافئین نیز استفاده می شود.

برای اطلاع بیشتر در خصوص قیمت و نحوه خرید این محصول به فروش سیانور سدیم مراجعه کنید.

پلی وینیل پیرولیدون (PVP)

پلی وینیل پیرولیدن یا  پیویدون یک ماده محلول در آب است که از منومر ساخته شده است. این ماده حکم یک اتصال دهنده را داشته و اغلب در قرص های دارویی و قطره چشم به کار برده می شود. از پلی وینیل پیرولیدون در درست کردن چسب ها و افزودنی های مختلف فنی نیز استفاده می شود.

ویژگی های ظاهری پی وی پی (PVP)

این ماده زرد رنگ شباهت زیادی به آلبومین دارد. پی وی پی در آب و اتانول محلول و در اتر نامحلول می باشد.

کاربرد های پی وی پی (PVP)

از این ماده در مواد آرایشی، جوهر و چسب مایع-چوب، پلاستیک و رنگ و … استفاده می شوند. جالب است بدانید در ژل سفید کننده دندان(عامل ضخیم کننده) هم از پی وی پی استفاده می شود.

در مصارف خوراکی نیز به عنوان ماده ای در برخی نوشیدنی ها و سرکه استفاده می شود. البته باید به حساسیت های دارویی و خوراکی این ماده نیز توجه شود.

برای اطلاع بیشتر در خصوص قیمت و نحوه خرید این محصول به خرید پلی وینیل پیرولیدون مراجعه کنید.

پاسخی بگذارید