همه چیز درباره زکام و سرماخوردگی در افق طب سنتی

 زکام و نزله دو بیماری نزدیک به هم هستند چون دلیل پیدایش هر دو یکی است یعنی در هر دو، ریزش مایعات و رطوبات از مغز وجود دارد به عبارتی ریزش و فرود آمدن ضایعات و فضولات رطوبی از جلوی مغز به سمت پایین اگر به سوی منافذ بینی باشد، زکام و اگر به سمت حلق باشد، به آن نزله می‌گویند.

 علائم زکام و سرماخوردگی

علائم زکام از راه بینی به سختی نفس کشیدن، در بینی سخن گفتن، خروج ترشحات و رطوبات از بینی برخلاف عادت طبیعی، کم شدن حس بویایی و علامت نزله نیز گرفتن صدا، دشواری در صحبت کردن و ترشحات پشت حلق است.

گاهی زکام بر اثر عوامل خارجی که گرمایی هستند ایجاد می‌شود در نتیجه باعث خارج شدن رطوبت های مغز به سمت بینی و حلق خواهد شد مانند قرار گرفتن در آفتاب یا نزدیک آتش، بوئیدن چیزهای گرم مثل مشک و زعفران یا خوردن چیزهای گرم مثل خردل، سیر، پیاز و مانند این ها یا مالیدن روغن‌های گرم که دارای علایم احساس خارش و سوزش در بینی، سرخی چشم‌ها و بینی و احیاناً کمی سرخی صورت که معمولاً با تب هم همراه است.
اما اگر بر اثر عوامل سرد این زکام ایجاد شود مانند برهنه نگه داشتن سر به مدت طولانی در هوای سرد یا مواجهه با آب سرد یا سر را برهنه کردن بعد از ورزش و استحمام، فرد دچار احساس سنگینی در سر می‌شود و آنچه از بینی و حلق خارج می‌شود غلیظ و سفید یا مایل به کبودی است.

بخورات و بوییدنی ها

  • برای درمان سرماخوردگی بوییدن برخی گیاهان و بخور دادن آن ها به درمان سرماخوردگی کمک می کند مثلا بوییدن بوهای سرد مثل نیلوفر، بوییدن صندل سرخ که با سرکه ساییده شده باشد و همچنین بوییدن سبوس جو با سرکه توصیه می‌شود.
  • بخور بنفشه، بابونه، خطمی، کاهو و پوست خشخاش توصیه می‌شود و برای تسکین خارش، بوییدن روغن‌های سرد مانند نیلوفر و بنفشه و بوییدن گشنیز تازه یا خشک بهتر است.

همه چیز درباره زکام و سرماخوردگی در افق طب سنتی

توصیه امام رضا(ع) برای بهبود سرماخوردگی

امام رضا علیه‌السلام می‌فرمایند: «کسی که بخواهد از زکام در هنگام زمستان جلوگیری کند روزی سه لقمه عسل بخورد و از بوییدن گل نرگس کوتاهی نکند و سیاه‌دانه نیز چنین است و اگر کسی از زکام در هنگام تابستان بترسد هر روز باید خیار تازه بخورد و از نشستن در آفتاب خودداری کند.»

نسخه های بسیار بسیار مجرب برای معالجه سرماخوردگی

چای کوهی + آویشن + افسنتین
هرکدام ۵ گرم با نیم لیتر آب مانند چای دم شود و دو لیوان در روز میل شود.

دستوری ساده:

نعناع خشک را روزی دومثقال بجوشانند و دو سه استکان آب آن را صبح ناشتا میل نمایند در سرماخوردگی وبرونشیت مزمن و سینه درد کهنه بسیار مفید است.

سرماخوردگی همراه با سرفه:

گل بنفشه ۱۰ گرم، عناب ۲۰ گرم، گل پنیرک ۱۰ گرم،بادرنجبویه ۱۰ گرم، مرزنگوش ۵ گرم بجوشاند و میل نماید.

پاسخی بگذارید