بهترین کفپوش مهدکودک چیست؟

یادگیری راه رفتن، افتادن کودک در حین بازی، هل دادن هم بازی خود، افتادن اسباب بازی روی زمین و پرت شدن مجدد آن به طرف کودک، این ها صحنه های ناگواری هستند که شما یا خود آن ها را تجربه کرده اید یا قصد دارید برای پیشگیری از آن، کفپوشی مناسب برای اتاق کودک خود تهیه کنید. اگر قصد خرید کفپوش مهدکودکی دارید که هم ایمن باشد و هم کودک بتواند در آن احساس راحتی و نشاط داشته باشد، این مقاله را دنبال کنید. ما در این مقاله بهترین کفپوش های مهدکودکی را معرفی خواهیم کرد.

۱- موکت فرش

فرش و موکت به علت نرمی گزینه مناسبی به عنوان کفپوش مهدکودک هستند. البته فرش نمی تواند به عنوان یک ضربه گیر عالی عمل کند، بنابراین اگر کفپوشی برای کودک ۶ تا ۱۰ ساله خود می خواهید، فرش گزینه مناسبی است اما برای کودکان نوپا و کودکان آسیب پذیر استفاده از فرش چندان توصیه نمی شود.

carpet-flooring

مزایای استفاده از موکت به عنوان کفپوش مهدکودک

  • فرش عایق صوتی خوبی است، درنتیجه می تواند سر و صدای ناشی از بازی کودک و یا پرت شدن اسباب بازی های خود را تا حدی دفع کند.
  • فرش ها دارای سطحی نرم هستند. بنابراین کودک شما در هنگام چهار دست و پا راه رفتن روی فرش احساس خوبی خواهد داشت و پای او خراش نمی بیند.
  • رنگبندی و طرح بندی فرش و موکت مخصوص کودکان بسیار متنوع و شاد است.
  • طرح و رنگ فرش می تواند تاثیر بسزایی در دکوراسیون اتاق کودک داشته باشند. اگر اتاق کودک شما کوچک است می توانید از فرش های روشن برای دلبازتر کردن اتاق استفاده کنید.
  • فرش ها طول عمر طولانی دارند. در محیط هایی مانند مهدکودک که رفت و آمد کودکان در آن زیاد است استفاده از فرش گزینه مناسبی است.

معایب استفاده از موکت به عنوان کفپوش مهدکودک

  • همانطور که در بالا نیز ذکر شد، فرش و موکت نمی تواند از تمامی ضربه های وارده به کودک جلوگیری کند.
  • پرز فرش برای کودکان مبتلا به آسم خطرناک است.
  • فرش به علت بافتی که دارد، گرد و غبار را در خود نگه می دارد، که همین امر می تواند به کودک آسیب برسانند. بنابراین اگر شما از فرش به عنوان کفپوش مهدکودک استفاده می کنید، حتما باید یک روز در میان آن را جاروب کنید.
  • شستشوی فرش زمانبر و سخت است.

۲- کفپوش پارکتی

با توجه به اینکه پارکت از چوب تولید می شود، سطح صاف آن باعث می شود تا شستشوی این کفپوش مهدکودکی آسان شود. از طرفی پارکت هیچ گونه پرزی ندارد تا گرد و غبار را درون خود مخفی کند (همانند فرش و موکت) از این جهت برای کودکان مبتلا به آسم و بیماری های تنفسی هیچ آسیبی به همراه ندارد.

hw-flooring

بلوط یکی از ایده آل ترین چوب ها برای تولید پارکت مهدکودکی است. گزینه های دیگری مانند سایپرس استرالیا و انواع بلوط های قرمز و سفید وجود دارند که شرح آن ها در این مقاله نمی گنجد.

تنها نکته مهم درخصوص استفاده از پارکت به عنوان کفپوش مهدکودک این است:

پارکت نمی تواند از ضربه گیری موثری برای کودک شما داشته باشد، بنابراین اگر کودک شما همواره در حال بازی و بالا و پایین پریدن است، پارمت نمی تواند گزینه خوبی برای اتاق او باشد. اما برای کودکان آرام تر پارکت گزینه مقرون به صرفه و البته زیبایی است.

۳- کفپوش بامبو

کفپوش بامبو از کفپوش های محبوب کودکان است. در حقیقت کفپوش بامبو در کفپوش های چوبی دسته بندی می شود اما تفاوت های گسترده ای با آن ها دارد.

bambo-flooring

از مزایای کفپوش بامبو می توان موارد زیر را نام برد:

  • کفپوش بامبو با دوام ترین و سخت ترین کفپوش چوبی موجود در بازار است.
  • این کفپوش مقاومت بالایی در برابر لکه و کثیف شدن دارد. (مزیت مهمی که این کفپوش را تبدیل به یکی از محبوب ترین کفپوش های مهدکودکی کرده است.)
  • شستشوی آن بسیار آسان است. تنها با یک طی نم دار و یا کمی مواد شوینده سبک می توان تمامی لکه های موجود روی کفپوش را از بین برد.
  • کفپوش بامبو سازگاری بالایی با محیط زیست دارد.

۴- کفپوش چوب پنبه

کفپوش چوب پنبه نیز مانند فرش بسیار نرم و راحت است. اما مزایایی نسبت به فرش دارد که توانسته است برخلاف فرش بخش اعظمی از بازار کفپوش مهدکودک را به خود اختصاص دهد.

cork-flooring

مزایای کفپوش چوب پنبه به شرح زیر است:

  • کفپوش چوب پنبه ضدمیکروبی و آنتی باکتریال است و امکان رشد و شیوع بیماری روی این نوع کفپوش وجود ندارد.
  • هیچ گرد و غباری به این کفپوش نمی چسبد، پس برای کودکان حساس و دارای آلرژی های تنفسی مشکلی ایجاد نخواهد کرد.
  • نگهداری این نوع کفپوش مهدکودک بسیار آسان است. تنها با شستشوی دوره ای می توان تا سال ها از این کفپوش بهره برد. این دوره های منظم نیز چیزی جز جاروب کردن دوره ای و شستشو با آب و پارچه نیست.
  • تعویض پازل های آسیب دیده از این کفپوش بسیار آسان است. بنابراین اگر بخشی از کفپوش شما دچار مشکل شد تنها کافی است آن تکه را با کفپوش جدیدی جایگزین کنید.

۵- کفپوش وینیل

کفپوش وینیل یکی از محبوب ترین کفپوش های مهدکودکی است که مقاومت بالایی در برابر نفوذ آب، کثیف شدن و از بین رفتن دارد. این نوع کفپوش کاملا می تواند نیازهای روزانه یک کودک از کفپوش را مرتفع کند، اما باید در هنگام خرید آن بسیار دقت کنید. متاسفانه این روزها شاهد تولیداتی از کفپوش وینیل هستیم که از کیفیت بسیار پایینی برخوردار هستند که نه تنها خیلی زود از بین می روند بلکه مواد اولیه آن می تواند برای سلامتی کودک خطرناک باشد.

vinel-flooring

۶- کفپوش لاستیکی

بهترین گزینه کفپوش مهدکودکی نه در اتاق کودک بلکه در محیط های بازی و عمومی کودکان! می توان به جرات گفت بخش اعظمی از بازار کفپوش ایران را کفپوش لاستیکی دربرگرفته است.

کفپوش لاستیکی که از گرانول خام یا لاستیک های بازیافتی تولید می شود، بهترین گزینه موجود برای پوشاندن کف محیط های باز و عمومی مانند پارک ها، شهربازی ها و … است. این کفپوش نه تنها طول عمر بسیار بالایی دارد، بلکه می تواند به خوبی از آسیب های وارده به کودک جلوگیری کند و به راحتی سقوط وسایل سنگین را دوام آورد.

rubber-flooring

تنها ایرادی که می توان از کفپوش لاستیکی گرفت، بوی بد ابتدایی آن است. خوشبختانه با فناوری نوین تولید کفپوش لاستیکی می توان تا حد زیادی این بوی نامطبوع را از بین برد. اما اگر کفپوش لاستیکی که شما خریداری کردید، بوی بدی داشت، تنها چند روز آن را در معرض هوای آزاد قرار دهید تا این بو کاملا مرتفع شود.

۷- کفپوش تاتامی

اگر به دنبال کفپوشی هستید که تمام مزایای ذکر شده در سطرهای بالا را دارا باشد، پیشنهاد ما به شما خرید کفپوش تاتامی است. کفپوش تاتامی که گزینه اصلی موجود برای کفپوش مهدکودک در بازارهای جهانی است مزایای بیشماری در قیاس با سایر کفپوش های مهدکودکی دارد.

foam-flooring

برخی از مزایای کفپوش مهدکودکی تاتامی به شرح زیر است:

  • قدرت ضربه پذیری فوق العاده: با توجه به اینکه کفپوش تاتامی از فوم Eva نرم تولید شده است و دارای خاصیت ارتجاعی (برگشت پذیری) است می تواند تا ۹۹ درصد آسیب های وارده به کودک را دفع کند.
  • رنگبندی متنوع: تاتامی در رنگبندی کاملی تولید می شود. اما اگر شما طرح و یا رنگ خاصی از کفپوش تاتامی مدنظر دارید، امکان تولید آن برای تولیدکننده تاتامی وجود دارد.
  • حمل و نقل آسان: کفپوش های تاتامی در پازل های مربعی سبک تولید می شوند، درنتیجه حمل و نقل آن ها بسیار آسان است.
  • رعایت استانداردهای بهداشتی: کفپوش تاتامی از مواد اولیه بهداشتی تولید شده است. اگر کفپوش تاتامی پروسه تولید استانداردی داشته باشد، آنتی باکتریال بودن آن الزامی است.
  • عایق بودن تاتامی: کفپوش تاتامی مقاومت بالایی در برابر نفوذ آب، گرما، سرما و حرارت از خود نشان می دهد.

پاسخی بگذارید